Norge – udvekslingsstudent 2015

Formålet med denne side er at fortælle om hvordan der er at være udvekslingsstudent i Norge.

Jeg har valgt at tage mit modul 6 (Sygeplejerskeuddannelsen) i Norge. Det er et klinisk modul, hvor der er fokus på hjemmeplejen og sundhedsplejen. Jeg skal være i Norge i 3 måneder  (fra midt august til midt november). De 3 månder, er jeg afsted sammen med en veninde fra mit hold.

Vi skal være i Namso og derudover håber vi, at der bliver tid til, at se lidt på området og opleve naturen og kulturen.

Namso er en mindre by, ca. midt i Norge.

Forberedelser før turen til Norge.

Vi er så småt ved at gøre klar til vi skal afsted. Der er bestilt færge til og fra Norge, så nu skal vi have styr på, hvad vi skal have med og have handlet ind. Vi har fået en lille lejlighed nær praktikstedet, så den glæder jeg mig til at se og håber, at den er lige så god som jeg har opfattet ud fra billederne, jeg har fået sendt fra udlejer. Huslejen er rimlig, synes jeg, men nu må jeg se, når vi kommer der op.

Der er meget at få styr på, når man skal være hjemmefra i så lang tid. Især når jeg ikke helt ved, hvad vi kommer op til og hvordan vejret bliver. Men jeg har fået lavet en pakkeliste som skulle dække det meste og jeg har skrevet til vores kontakt person, om de ting som vi er i tvivl om og hun har været rigtig sød til at skrive svar tilbage.

Vi har fået af vide, at skolen har to cykler som vi kan låne, så de skal helt sikkert prøves af og vi har snakket om, at vi skal ud og gå nogen ture og se på området og måske også lidt på fjeldet.

Udgifter

Vi køre selv der op, så det giver lidt mere plads til de ting vi skal have med. Det er dejligt nok, for med den pakkeliste jeg har fået lavet, så vil det bliver noget dyrt og skulle flyve eller køre med bus der op. Det er også meget dyre, at bruge offentligt transport end at køre i bil, så der spare vi nogen penge.

Vi vil forsøge at gøre turen så billig som muligt, men husleje og transport kan vi selvfølgelig ikke ændre på prisen af. Men vi har planlagt at tage så meget med fra Danmark som er muligt, af mad og andre dagligdagsting. Så vi har planlagt at vi skal ud og handle inden vi tager til Norge.

Jeg har været så heldig at jeg har fået et legat fra DSR og et legat fra NordPluds, så jeg kommer til at betale ca. halvdelen af udgifterne selv. Det er heldigvis et overskueligt beløb. Jeg skal jo også sikre mig at udgifterne her hjemme bliver betalt, mens jeg er afsted.

Familien

Jeg tager jo selv til Norge, så familien bliver her hjemme. Det bliver noget af en udfordring at være afsted så længe uden dem, heldigvis planlægger de at komme op til mig i efterårsferien, men det er ikke helt sikkert endnu. Vi har sikret os at der er internet i lejligheden, så der bliver helt sikkert også snakket den del Skype, mens jeg er afsted. Det bliver nok den største udfordring, at undvære familien.

Men jeg kan også mærke, at de synes det er spændende, at jeg skal afsted og at de glæder sig til at høre hvad jeg oplever, men samtidig vil de også savne mig. Jeg vil helt sikkert også savne dem. Det er en stor trøst at jeg ikke skal alene afsted, men at vi er to til at støtte hinanden.

Ugerne

Her kan du læse lidt om hvad jeg har lavet i Namsos.

Uge 33

Vi kørte fra Stoholm ca. kl. 9:20 mod Hirtshals, hvor vi skulle med færgen ved 12:45 tiden. Det var mærkeligt at skulle sige farvel  til familien og vide at der ville gå længe før vi skulle ses igen.

På færgen havde vi bestil middagsmad, med buffet, det var rigtig godt og der var meget forskellig at vælge mellem. Tiden på færgen var lidt lang, selvom vi kuIMG_5413-1n sejlede i 3 1/2 time. Da vi var kommet til Norge, vidste vi at der var en meget lang køretur til Namsos, men vi havde god tid så der var tid til flere pauser. Det første jeg blev betaget af var naturen og hvor forskelligt det er fra Danmark. Jeg vidste godt at de har fjelde og klipper, men bare det at se det, er noget helt andet end man kan forestille sig. Nordmændene er rigtig glade for turneller og dem er der mange af. 🙂

En af de stop vi gjorde, var ved en mindre flod, det skulle undersøges, så vi var nede og se på den. IMG_5415-1

Vi blev lidt overrasket over vejene her oppe. De er meget snoet nogen steder og det går meget op og ned af bakkerne. Det er tit sådan at man køre med 60 km/t ned af en stejl bakke, som måske ender i et sving også må man køre 70 km/t op på den anden side. så vi har brugt mere benzin end vi havde regnet med. heldigvis er der mange benzinstationer langs turen her til, så det var ikke det store problem.

Vi prøvede også at blive stoppet af politiet, vi var kommet ud på en af de små veje og lige pludselig stod der to betjente og vinkede os ind. vi forstod ikke lige med det samme hvad han sagde, men jeg fandt mit kørekort frem (jeg kørte) og betjenten spurte til om vi skulle på ferie, så vi forklarede ham at vi skulle studere sygepleje. Jeg fik æren af at blæse i alkometeret også. Men der var jo ikke noget at komme efter så han ønskede os god tur videre.

Det var tidligt om morgen før vi kom til Namsos og vi var begge meget trætte, fordi vi havde kørt det meste af natten med kun en times pause. Så vi fik en meget kort møde med en af vores internationale kontaktpersoner. Vi mødes med Ragnhild, som var vores udlejer og hun kørte med hen til lejligheden, som ligger i kælderen af deres hus. Vi fik en kort rundvisning af lejligheden (den er jo ikke så stor) og derefter pakkede vi bilen ud og gik i seng.

Om eftermiddagen var vi ude og handle, vi havde set at der var en Rema 1000, så vi håbede at det var billigt. Tja vi fandt da nogen ting der ikke var for dyrt, men priserne skal vi nok lige vende os lidt til. Frugt og grønt er meget dyrt, men vi fandt billig brød, pålæg og kød til rimelige priser. Det sjoveste var at vi fandt dansk leverpostej og dansk spegepølse, så det skulle vi jo have. Men vi skal være lidt mere opmærksom på når de har tilbud, end normalt.

Lørdag brugte vi på at se mere på byen, vi var nede ved havnen, hvor der var IMG_5422-1en der synes at hans bil skulle vaskes eller måske parkeres i vandet 🙂 vi var ikke lige modige nok til at spørge hvad der var sket, men vi så at den havde en kæmpe bule på den anden side, så vi gættede på at det nok ikke var med vilje at den holdte der.

Søndag besluttede vi at nu skulle vi ud og prøve vores vandrestøvler af. Så vi forsøget at finde en sti op på fjeldet. Vi gik lidt rundt og forsøgte at finde noget og vi fandt tilfældigt en stil.

Det startede rigtigt godt med at være trapper og rimelig god og bred sti. da vi var kommet lidt længere op blev det mere udfordrende, med smal sti og mere stigning. udsigten blev kun bedre og bedre jo længere vi kom op, så det var det hele værd. Da vi nåede til toppen så vi at der faktisk var en vej der op, men vi nød alligevel tilfredsstillelsen ved at have taget den udfordrende sti. Der var en kanon udsig fra toppen ud over hele byen og fjorden.

IMG_5443-1 IMG_5448-1 IMG_5449-1

Uge 34

Første uge i klinik. Det har været en spændende uge. Jeg har været med ude ved borgerne og set hvad hjemmeplejen laver i Norge. Det er lidt forskelligt fra hjemme i Danmark, men stadig meget spændende.

Vi har brugt weekenden på at finde 2 nye vandre ruter. Den ene var ikke så vellykket, da vi kun kunne finde 1 skilt der viste hvor ruten var. skilt1

Vi kørte hen til en anden rute, som var bedre afmærket. Ruten lå ved et skicenter. Vi gik halvdelen af turen selvom den var kort, men fandt et dejligt sted og spiste vores middagsmad.

IMG_5467 IMG_5472

Uge 35

Endnu en uge er gået og vi er ved at være faldet til og vende os til at når vi skal handle så koster nogen af varene noget mere end vi er van til.

Ugen er gået hurtig, jeg har været ude og køre i denn uge også. Det er blevet meget bedre med at forstå sproget.

Vi startede weekenden med at være til middag hos vores udlejer, de havde lavet fisk, med grønsager, som smagte rigtig godt. Det var en rigtig hyggelig eftermiddag.

Vi har været ude og løbe hver anden dag og har overholdt det, så vi er stolte over det.

Vejret er ikke så flot som det startede med men selvom det er overskyet og småt regnende så er her stadig flot 🙂

IMG_5481 IMG_5482

Resten af weekenden har vi slappet af og set serier.

Uge 36

Endnu en uge er gået og der er fuld gang i arbejdet. Jeg har været ude og køre hver dag med hjemmeplejen og sluttede ugen af med at selv skulle køre rundt (heldigvis med min vejleder ved min side). Jeg er begyndt at besøge flere af borgerne alene og selvom der stadig er lidt sproglige udfordringer går det rigtig godt.

Vi holder stadig rigtigt godt fat i at få løbet hver anden dag.

Vejret har været lidt blandet med dage med sol og dag med regn. Det er blevet noget køligere og vi har haft natte med temperatur ned på 2-3 grader, men det minder om et normal dansk efterår, så det er ikke så slemt. Vi har endnu ikke oplevet så meget regn, kun småregn og spredte byger 🙂

IMG_5484 IMG_5488 IMG_5489

Weekenden bliver brugt på at arbejde.